Wat is het dat paarden zo geschikt maakt om mensen inzichten te geven over hoe ze dingen doen? Voor mij is dat de directe feedback die een paard geeft op ons gedrag en op een verandering daarin.
In combinatie met de oordeelloosheid en onvoorwaardelijke liefde die paarden geven en die je direct voelt als je met een paard bent.
Doel
Het doel van ervaringsgericht leren met paarden is bewustwording door je te stimuleren over jezelf en anderen na te denken en je eigen oplossingen te vinden. Als coach faciliteer ik het proces door je een activiteit met een paarden aan te bieden en je te begeleiden in de uitvoering daarvan. De activiteit is zo opgezet dat het een veilige ruimte biedt voor zelfonderzoek en op basis van de feedback van het paard kun je experimenteren met ander gedrag en met het maken van andere keuzes.
Denken versus voelen
De focus in de maatschappij ligt vooral op de ratio, ons denken en daardoor zoeken we vooral met ons hoofd naar oplossingen. Dat ons gevoel vaak niet in overeenstemming is met de in ons hoofd gevonden oplossing proberen we te negeren, maar dat lukt vaak niet. In deze missing link tussen ratio en gevoel ontstaat veelal de coachvraag.
Een paard is bij uitstek een gevoelsdier en voelt dus direct aan als er een incongruentie is tussen wat je doet en wat je voelt en zal reageren op wat je voelt. Je kunt je dus niet anders voordoen dan dat je bent. Het paard is absoluut niet geïnteresseerd in wat je doet in het dagelijks leven, hoeveel geld je verdient, hoeveel mensen je aanstuurt, hoeveel fouten je al gemaakt hebt, hoe je over jezelf denkt. Het enige dat het paard doet is jou zonder oordeel ontmoeten en afstemmen op jouw intentie. En hoe reageer jij dan op de reactie van het paard? Het zit ‘m dus niet zo zeer in wat jij met het paard doet, als wel in wat het paard met jou doet. Er is geen goed of fout, je kunt het niet verkeerd doen en er is geen gewenste uitkomst.
Praktijkervaring
Voor een aantal systemisch opgeleide collega paardencoaches heb ik een training Ervaringsgericht leren met paarden verzorgd. Ook voor hen geldt dat zelf doen de beste manier is om de impact van een activiteit te ervaren. De teamactiviteit die zij met elkaar uitvoerden, kende een aantal regels: ieder teamlid blijft in zijn eigen taartpunt en het paard mag niet in de cirkel komen. Als doel van de opdracht hebben ze zichzelf gesteld het paard 1 rondje om de cirkel te laten lopen.
De uitdaging is zonder oordeel over goed of fout te kijken naar de uitvoering van de opdracht. Wanneer is een opdracht goed uitgevoerd? Welk inzicht krijgt het team als geheel en elk individueel teamlid over het eigen functioneren? Kan een team de transitie maken van wat er in de activiteit gebeurt naar een situatie op de werkvloer?
Door een systemische bril gekeken zijn er een aantal interessante vragen te stellen over de drie basisprincipes binding, ordening en de balans tussen geven en nemen. Kortom, genoeg gespreksstof voor een evaluatie met het gehele team.